Hoe kan je het beste thuistrainen met een TRX en Kettlebell.

Hoe kan je het beste thuistrainen met een TRX en Kettlebell.

Ik krijg de laatste tijd steeds vaker van mensen te horen dat ze graag willen sporten maar dat ze geen tijd of geen zin hebben om daarvoor een paar keer per week naar de sportschool te gaan. Ze willen graag weten of het mogelijk is om thuis te trainen, alleen weten ze vaak niet wat ze dan moeten trainen en wat ze daarvoor nodig hebben. Je kan heel goed thuis trainen als je dat wilt.  Is je doel gewoon wat fitter worden en een aantal keer per week een beetje te sporten omdat je wil afvallen of gewoon strakker in je vel te zitten dan kan je dat prima vanuit huis doen.

Je kan veel oefeningen thuis doen met je lichaamsgewicht en met andere hulpmiddelen. Met deze blog wil ik laten zien wat je met de kettlebell (KB) en TRX kan doen. Een TRX en kettlebell training bouwt spierkracht op en je traint jouw conditie. De perfecte manier om af te vallen.
Dat deze methodes zo goed werken komt doordat het actieve manieren van trainen zijn, waarbij je bij de meeste oefeningen je hele lichaam moet gebruiken. Het zijn ook beide manieren van trainen waar je niet veel ruimte voor nodig hebt, dus prima thuis te doen.

unnamed-8Van de Kettlebell training is bewezen dat het een van de snelste manieren is om vet te verbranden en spierkracht op te bouwen. Dit komt doordat je met een Kb zeer intensief traint en meerdere spiergroepen per oefening gebruikt. Ook is het conditioneel erg zwaar .Dit komt doordat KB trainingen vaak in een hoog tempo achter elkaar worden gedaan. De KB kan je kopen in verschillende gewichten variërend van 2 kg tot 50 kg. Ik zou zeggen:koop er twee die wat lichter zijn en een wat zwaardere zodat je niet alle oefeningen met hetzelfde gewicht doet. Je hebt ook KB waarbij je het gewicht kan veranderen, dan heb je er maar een nodig.

unnamed-7De TRX is net weer een andere manier van trainen, dit omdat je zowel de zwaartekracht als je eigen lichaamsgewicht gebruikt. Het is een trainingstool voor ervaren en onervaren trainers, je kan door net iets anders te staan je weerstand bepalen. Doordat je alle oefeningen in een actieve houding doet is het een goede manier van spieropbouw en conditie training, bij veel van de oefeningen maak je je core sterker. De TRX ondersteunt je met de oefeningen waardoor het je helpt blessures te v0orkomen.

Voordat je met een TRX en Kb aan de slag gaat is het belangrijk je goed te laten informeren over hoe het werkt en wat je er precies mee kan doen. Daarnaast moet je van te voren ook altijd goed bedenken wat je uiteindelijke doel is, trainen zonder een doel werkt niet effectief.  zie Waarom is een doordacht trainingsschema belangrijk?
Hieronder volgt een aantal oefeningen die je met de Kb en de TRX kunt doen. Dit is een schema waarmee je al je spieren traint.
KB Squat (benen en core)
unnamed-1
TRX chest press ( bovenlichaam maar voornamelijk je borst)

unnamed-2
KB Swing ( bilspieren, hamstring, buik, borst, rug en armen)

kettlebell-swing

 

TRX low row (rug, armen, core)
unnamed-3
KB lunges (benen en core)
unnamed-4
KB push press (schouders en armen)
unnamed-5
TRX Plank (hele lichaam) kan ook een gewone plank doen

unnamed-6

Let wel op: voordat je thuis gaat trainen is het belangrijk om je eerst goed in te lezen of te laten adviseren over hoe je oefeningen uitvoert. Wil je meer informatie over trainingsschema’s hierover neem contact met mij op.

contact button

Leave a Reply

Your email address will not be published.