Hoe maak je van 2019 een fantastisch jaar?

Hoe maak je van 2019 een fantastisch jaar?

Veel mensen beginnen een  jaar weer vol goede moed met goede voornemens om af te vallen of om gewoon wat vaker naar de sportschool te gaan. Je merkt het meteen in de sportschool, het is weer afgeladen vol en je ziet allemaal nieuwe gezichten. De mensen die al langer in de sportschool rondlopen weten allemaal ook dat over 1 maand de meeste mensen weer verdwenen zijn. Maar 8% van de nieuwelingen blijft regelmatig komen.

Goede voornemens lukken vaak niet omdat het zaken zijn die mensen zichzelf opleggen, iets wat ze moeten doen. Mensen staan er vaak niet helemaal achter en realiseren zich niet wat het voornemen concreet inhoudt. Stel: je hebt nog nooit van je leven gesport en je hebt besloten om lid te worden van een sportschool en 10 kilo af te vallen in korte tijd. Je neemt je voor om 3 of 4 keer per week meteen uit je werk te gaan sporten en een strikt dieet te gaan volgen. Vaak als je over dat soort zaken nadenkt voorzie je niet echt problemen. Dit kan echter drie kanten op gaan. De een doet het een paar maanden heel fanatiek en valt behoorlijk wat af, veel mensen complimenteren je omdat je er zo goed uitziet. Je denkt daardoor steeds vaker, ik heb zo hard gewerkt er hoeven nog maar een paar kilo’s af, en wordt daarna toch wat minder nauwkeurig en al snel val je weer een beetje terug in je oude leven. Ander voorbeeld: Je houdt het een week vol en dan merk je dat de verandering toch best groot is en je het moeilijk vindt om elke keer naar de sportschool te gaan en je aan het dieet te houden. 

Er zijn natuurlijk ook mensen bij wie het lukt omdat ze er voor kiezen om hun hele levensstijl onder de loep te nemen en bepaalde dingen helemaal te veranderen. Goede voornemens die slagen! Door te kijken wat realistisch is en wat vol te houden is. Diëten zijn vaak niet vol te houden op de langere termijn, het zijn vaak manieren voor mensen om in een bepaalde periode af te vallen. Als je na een  dieet weer je oude levensstijl op pakt zitten de kilo’s er zo weer aan. Een dieet is is niet per definitie slecht om te doen, het is goed voor mensen om meer bewust te worden van wat ze allemaal per dag eten. Het is alleen lastig vol te houden vaak. Zeker als je iets heel rigoureus doet en de verandering te groot is. Door meer te kijken wat bij je past en alles stapje voor stapje te doen houd je een gezondere levensstijl uiteindelijk langer vol en hoort het op een gegeven moment bij je leven.

Hoe kun je er voor zorgen dat je het wel vol gaat houden;

  1. Sporten: kijk naar iets wat realistisch is en ga niet van de ene op de andere dag je leven compleet omgooien. Ga doen wat je leuk vindt om te doen!Dus neem je niet voor om 4 keer per week te gaan fitnessen  als je van tevoren al weet dat je het niet gaat volhouden. Twee keer per week is ook al goed en probeer dan op de andere dagen te zorgen dat je meer beweegt, zoals: meer lopen, fietsen en traplopen.

  2. Maak een lange termijn doel en breek dat doel weer in stukjes. Dus in week- of maanddoelen. Dit zorgt ervoor dat je doel meetbaar en realistisch blijft. Je kan  in een jaar tijd 20 kilo willen afvallen, breek dat in delen zodat het haalbaar blijft.

  3. Maak foto’s van jezelf en doe dat na 2 maanden weer. Op foto’s zie je de verandering veel beter dan wanneer je elke dag in de spiegel kijkt.  Ga niet elke dag op de weegschaal staan maar probeer dat 1 keer in de 3 of 4 weken te doen.

  4. Zie het als je levensstijl veranderen ipv dieten, dieten is vaak een tijdelijke oplossing, uiteindelijk ga je dat niet lang vol houden. De belangrijkste reden waarom je niet moet gaan diëten is dat het niet goed is voor je metabolisme (stofwisseling) die juist minder goed gaat werken. Wanneer je lichaam te weinig eten binnen krijgt gaat het in de overlevingsstand waardoor je metabolisme de calorieën die het binnenkrijgt meteen als vet opslaat en spieren afbreekt. Het kan dan dus lijken of je afvalt, omdat spieren zwaarder zijn dan vet, maar in werkelijkheid gaat je vetpercentage omhoog en je spiermassa omlaag.  Hoe minder spiermassa je hebt hoe minder je afvalt (lees hier waarom spieren zo belangrijk zijn om af te vallen:Waarom krachttraining juist werkt om af te vallen.).

  5. Schrijf eens een week voor jezelf op wat je allemaal eet op een dag, op die manier word je je bewuster van wat je allemaal eet. Gezonder eten kan iedereen, het is belangrijk dat je je bewust wordt van wat je eet. Punten die al een grote verandering kunnen bewerkstelligen: gebruik geen kant en klare pakjes, maaltijden, sauzen, salades, in eigenlijk bijna alles wat de supermarkt kant en klaarmaakt zitten toegevoegde suikers. In plaats van wit brood, pasta of rijst neem je de volkoren variant. Lees etiketten (op die manier zie je hoe vaak er extra suiker wordt toegevoegd). Probeer jezelf aan te leren om die dingen niet meer te kopen en zo veel mogelijk zelf te maken. Begin met uitzoeken hoe je bepaalde dingen moet maken. Je zal zien na een paar weken draai jij je hand niet meer om voor een eigengemaakte pastasaus.

  6. Belangrijk is dat je jezelf ook wat moet gunnen af en toe. Zondig 1 dag in de week en eet dan wel lekker waar je zin in hebt.

Wil je kijken wat voor jou de beste manier is om in het nieuwe jaar gezonder te gaan leven, neem dan contact met mij op.

contact button

Leave a Reply

Your email address will not be published.